onsdag 24 februari 2016

16,3-joulsresan tar sin början

Licensen har kommit och vapenskåpet är inhandlat. Nu börjar en ny era för mig i och med att jag ska ta mig an de stora pojkarna i Field Targets största klass - 16,3-joulsklassen.

Under vintern har jag inte brytt mig om att trimma geväret utan har nöjt mig med att ligga på 10 joul, dels för att förbruka mindre luft och dels för att det inte är lämpligt att skjuta med hög effekt inomhus. Men nu blir det andra bullar så fort temperatur och väder tillåter ett banbesök utan att jag fryser röven av mig.

Ett nytt sikte har det som sagt blivit också, eller rättare sagt ett begagnat. Lyckades även hitta ett makalöst dyrt mottljusskydd som nu sitter monterat. Hur en svarteloxerad liten aluminiumcylinder kan kosta så mycket är för mig en gåta, men troligtvis handlar det om tillgång och efterfråga. Well, well, förhoppningsvis ska jag inte behöva köpa nytt sikte på ett bra tag framöver ...



















I dagarna som kommer ska geväret trimmas in och inför detta passade jag på att mata in alla värden i ChairGun för att se hur kulbanan kommer att bli med den högre effekten. För skojs skull gjorde jag en skärmdump även på 10-joulssetupen. Det är framför allt mellan 40 och 50 meter som man vinner en hel del med 16 joul.

10 joul 40-50 meter: 41 klick på höjdratten.
16,3 joul 40-50 meter: 24 klick på höjdratten.

Värdena är såklart teoretiska men ger ändå en rätt så bra indikation på hur verkligheten ser ut.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar