fredag 4 maj 2012

Finkorv vs. fulkorv

Appropå en nyligen uttryckt ilska över ett kommande Ekologiskt kafé så måste jag passa på att bygga vidare.

Nyligen såg jag om ett program med David Attenborough som handlade om att överbefolkningen är det största hotet mot mänskligheten. Just nu använder människan så mycket resurser att det skulle behövas cirka ett och ett halvt jordklot för att tillgodose våra behov. Överkonsumtion är bara förnamnet. Världen och den civilisation vi lever i är alltså på väg att gå åt helvete. Alla vet det, men väldigt lite görs för att ändra på saken. Vi vill ha våra bilar, iPads, iPhones, TV-apparater och en fet söndagsstek på bordet. Fan heller att vi ruckar på det. Nästa generation får ta smällen.

Det som gör mig så förbannad är att så många verkar tro att det skulle göra skillnad att välja det ekologiska alternativet i mataffären. Att det skulle spela roll att köpa ekologiskt framtagen korv istället för fulkorv. Om man tänker ett par millimeter längre än näsan räcker så förstår man att det är ren och skär bullshit. Innerst inne vet både du och jag att den där korven inte gör någon som helst skillnad, men vi skiter i det. Med magen full av finkorv klappar vi oss själva på axeln och somnar in med det senaste numret av Faktum under huvudkudden.

Det som gör mig ännu mer förbannad är att det kostar extra att göra det rätta. Varför i helvete är inte ekologiska produkter mer subventionerade? Ska ekologiskt vara en klassfråga? Ska en fattig flerbarnsfamilj behöva ta ett Finaxlån för att vara med och rädda världen? Ska välbärgade kunna köpa sig ett rent samvete genom att alltid välja finkorven i mataffären för att i nästa sekund knalla ner till bryggan och bränna iväg med motorbåten som suger i sig hundra liter diesel i minuten?

Regnskog kommer fortsätta skövlas och utrotningshotade arter kommer fortsätta dö oavsett vilken korv vi köper. Att tro något annat är bara strutsbeteende. Det klart att det vilar ett visst ansvar på gemene man, jag vill inte uppmana folk att börja kasta batterier och engångsgrillar i havet, men det yttersta ansvaret ligger på politikerna. Det är deras tunga och jobbiga beslut som kan göra skillnad, inte vilken jävla korv du och jag väljer i mataffären.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med samtidigt som jag vill tro att jag kan göra skillnad! Ha

    SvaraRadera