lördag 7 juni 2014

Facebook-turbulens

Idag hände en lite märklig sak. Satt och småkollade på Fejjan och stötte på en kvinna, vi har gemensamma vänner, som kör med helt öppen och offentlig profil. Jag kan alltså läsa exakt allt som hon tar sig för utan att vara hennes vän på Facebook. Lite halvvågat kan man tycka såhär i tider av diverse digitalt bondfångeri. Eller inte, skit samma.

I all välmening  skrev jag ett meddelande till kvinnan där jag sakligt förklarade att jag kunde läsa allt hon skrev. Alltså att hennes Facebook-profil låg vidöppen för ickevänner. Ganska känslig information som boende, resor, semestrar, arbete etc rätt ut i cyberspace till allmän beskådan. Jag tänkte att det kanske helt enkelt var en sekretessinställning som missats, för vem fan vill frivilligt outa den typen av information om sig själv till folk man inte känner? Ärligt talat?

Tji fick jag ...

Kvinnan blev skitsur. Tyckte att jag var ett miffo som påpekat ovanstående och ville inte sluta ifrågasätta mitt oskyldiga lilla meddelande trots att jag bad om ursäkt flera gånger. I hennes värld var jag en idiot och en skurkaktig typ med ont uppsåt!

Jag har lagt detta bakom mig. Jag hoppas att Fru Överkänslig gjort det samma ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar