Året var 1989 och på Circuit Paul Ricard i Frankrike upplevde jag för första gången Formel 1. Ljudet, lukten och farten överrumplade mig fullständigt. På den tiden var det giganterna Alain Prost och Ayrton Senna i sina vansinnigt snabba McLaren MP4/5 som gällde. Sedan dess har jag varit helt hooked på Formel 1 och sett dom flesta loppen som sänts på TV.
Jag tycker det är dags för en liten tillbakablick och spana in dom i mitt tycke läckraste F1-bilarna som någonsin tillverkats.
Först ut den dominanta McLaren MP4/5 från just 1989. Den kördes som sagt av Alain Prost och Ayrton Senna. En underbar skapelse med perfekta proportioner, inga fåniga extravingar eller annat bjäfs som dagens F1-bilar dras med. Låg och bred som satan.
Nästa dräpare är min personliga favorit – Ferrari 036 3.5 V12. Alain Prost var en hårsmån från att vinna VM-titeln med denna bil, men en kontroversiell sammanstötning med ärkerivalen Ayrton Senna innebar att Brassen tog hem totalsegern. Fantastiskt vacker och samtidigt rå bil. Jag hittar inte ett enda fel på den.
Här kommer ytterligare ett strykjärn som rattades av den mästerlige Ayrton Senna – Lotus 97T från 1985. I Portugal under regniga förhållanden tog han med denna skönhet i svart och guld sin första F1-seger någonsin. Bilen har en väldigt låg profil tack vare att den saknar det numera obligatoriska luftintaget över motorkåpan. Vem vill röka Marlboro efter att ha sett den här Lotusen i John Player Special-skrud?
Sist men inte minst godbiten Lotus 79 som rattades av ingen mindre än vår egen Ronnie Peterson. Den här grymt coola bilen dominerade Formel 1 under 1979 års säsong. Tyvärr kom Ronnie bara tvåa, men många svenskar förknippar nog ändå Ronnie och den här bilen med den absoluta höjdpunkten inom svensk motorsport.
Avslutar med lite kul F1-fakta (modern tid):
0 till 100 km/t (62 mph): 1.7 skunder
0 till 200 km/t (124 mph): 3.8 sekunder
0 till 300 km/t (186 mph): 8.6 sekunder
Toppfart på 370 km/t noterats. Med optimerad utväxling skulle bilarna med lätthet komma upp i över 400 km/t.
Bromsprestanda, kurvtagning och G-krafter.
Formel 1-bilens aerodynamik i sig gör att bromseffekten blir ungefär 1 G vid gasuppsläpp, alltså utan att bromsarna används. Vid hård inbromsning ligger krafterna på mellan 5 och 6 G. Som jämförelse genererar superbilen Bugatti Veyron under maximal inbromsning cirka 1.3 G. Vid kurvtagning kan förarna uppleva så mycket som 6 G (en stridspilot ska klara ungefär 7 utan att tappa medvetandet).
Hur fit behöver man vara för att köra? Är det bara att hoppa in och dra iväg?
David Coulthard, före detta F1-förare, har jämfört rattandet av en F1a med att ligga på rygg och svänga fram och tillbaka med två tiokiloshantlar. Svettigt värre. Under ett normalt F1-race, som kan jämföras med att springa ett Marathon-lopp, kan förarna tappa upp till 3 kilo i vikt på grund av vätskeförlust. För att klara av påfrestningarna fystränar dom regelbundet och är extremt kostmedvetna, ungefär som alla andra elitidrottare. En normalt vältränad person skulle klara att köra max ett par tre varv innan nackmusklerna gav upp. Så jobbigt är det!
Visst hade det varit kul att äga en modern Formel 1-bil?
Du kan börja med att köpa ratten. Räkna med att hosta upp mellan 40 och 50.000 dollar. Rattmuff ingår inte.
Kolla in videon för att få en uppfattning om de otroliga farterna det handlar om:
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar