lördag 8 augusti 2015

Mödosamt pilljobb

Har ägnat lite tid åt att fixa till markeringarna på sidohjul och höjdratt på mitt Falcon T50 och Hawke Sidewinder 30 SF. Tidigare har jag kört med färdiga klisterlappar från rangesports.com eller dymotejp plus märkpenna. Har aldrig varit hundra procent nöjd med någon av varianterna.

Metoden jag kör med nu är toppen men lite tidsödande. Jag började med att sätta en lapp på höjdrattarna gjord i Illustrator (båda siktena har 60 klick på ett fullt varv på höjdratten).

Då såg det ut såhär (Hawke-siktet har endast en rad då ett varv räcker för att skjuta mellan 10 och 50 meter:





















Nästa steg var att ta sig till banan och skjuta. Väl där antecknade jag antalet klick på varje avstånd. Exempelvis 10 meter = 31 klick, 35 meter = 41 klick och så vidare. När det var gjort gjorde jag helt enkelt nya lappar i datorn anpassade efter resultaten jag fått på banan. På en tävling vill jag att alla moment ska gå så snabbt och smidigt som som möjligt, så att ha någon form av lista fastsatt på gevären gick fetbort. Det som står på sidohjulet ska enligt min mening även stå på höjdratten och i mitt fall är meterangivelser det mest logiska och naturliga. Det blev riktigt bra och mycket tydligare än det var innan.

Även sidohjulen fick liknande behandling, men där antecknade jag avstånden med märkpenna och mätte sedan med måttband för att kunna skriva ut remsor som matchade det handgjorda resultatet. Hawke-siktet behöver få noggrannare markeringar på sidohjulet men det får jag ta tag i framöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar