tisdag 25 februari 2020

Verifiering av precision innan ammoköp

Sist jag var på banan sköt jag bara treskottsserier på 100, 200 och 300 meter. Grupperna levde upp till mina förväntningar, men jag ville bekräfta allt igen och skjuta lite fler skott på 300 meter innan jag lade en stor ammobeställning.

Sagt och gjort, upp med tavlor på 300-metersvallen och sedan gjordes bössa och målkikare redo i paviljongen. Sköt ett par strötavlor för att få koll på vinden och sedan blev det en tioskottsserie på en luftgevärstavla. Ett av skotten blev en halvmiss eller halvträff beroende på hur man ser på saken. Jag hade inte som mål att få alla skott inom största ringen utan att helt enkelt träffa själva tavlan, det får man väl säga att jag lyckades med.

Precisionsmässigt duger detta för mig, så nu har jag beställt 24 askar GGG 55 gr FMJ. 1200 skott borde räcka hyfsat länge med tanke på att jag skjuter oftare med Rugern. Med Rugern går ammon som smör i solsken (eftersom det är en halvautomat), men 22LR är ju väldigt billigt i sammanhanget så det gör mig inte så mycket.

En del vind under dagen, men inte alls lika jobbig som förra gången.

9,5 av 10 skott höll sig inom tavlan på 300 meters avstånd. Nöjd.

GGG 55 gr FMJ .223R.

Howan levererade igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar