söndag 9 februari 2020

200- och 300-metersskytte med Howan

I lördags tog jag mig till banan med siktet inställt på att skjuta på 200 och 300 meter med Howan. Sist jag pangade åkte även Rugern med, så den gången blev det bara skytte på 100 meter.

Började på 100 meter igen bara för att kolla så allt stämde. Det gjorde det, bössan höll sig inom en MOA (cirka 2,5 cm) på det avståndet utan problem.

Vidare till 200-metersvallen och ut med liggunderlaget och fram med målkikaren. Målkikare är ett måste bortom 100 meter då Leapers-siktet bara har 12 gångers förstoring som max. Sköt tre skott och de satt förbluffande bra. Mätte inte, men uppskattade CC till omkring 5-6 cm. Skitnöjd. Noterade även att skotten tog cirka 6-7 cm lågt jämfört med 100 meter som bössan är inskjuten på.

Knallade vidare till paviljongen på 300-metersvallen, skönt att lägga sig under tak då det blåste ganska kraftigt. Apropå vind så märkte jag inte av den speciellt mycket på 100 och 200 meter, kunde hålla mer eller mindre rakt på.

På 300 meter gjorde sig dock vinden påmind. Började med att skjuta två bulor i vallen för att se var det tog. Fick hålla ut ungefär 15 cm och en dot upp för att jag skulle hamna rätt, sedan var det dags att stansa papper. Första tre skotten tog oerhört bra, CC på cirka 11 cm. Jag nöjde mig där och nöjesplinkade sedan 20 skott som alla tog ungefär där jag siktade.

Jag var mycket nöjd med hur bössan presterade under dagen, faktiskt över förväntan. Bössa, sikte och ammunition är i sammanhanget billiga prylar. Jag sköt med GGG 55 gr .223 Remington, det är en av de billigaste fabriksladdade sorterna man kan hitta. Med tanke på att pipan har 1:9 twist borde även tyngre kulor kunna fungera bra. Dock känner jag att skjuter de billiga 55 gr så här bra så finns det ingen anledning att lägga ut pengar på dyrare ammunition, i alla fall inte så länge det handlar om banskytte. Jakt är såklart en annan femma, då kan jag behöva köpa och prova ut ammunition som expanderar.

En dag som denna när allt fungerar helt perfekt är skytte fantastiskt roligt och berikande. Jag ser redan fram emot nästa vända.

Howan gick fantastiskt bra under lördagen. Inget att klaga på.

Gör mig redo för skott 200 meter från vallen.

I paviljongen på 300-metersbanan.

Tre skott på 200 meter.

Tre skott på 300 meter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar