tisdag 17 maj 2011

Tejp

Det finns ett enormt utbud när det gäller tejp. Jag älskar alla varianter och har en tendens att alltid köpa på mig för mycket när det är dags för renovering eller något annat projekt. Kungarna bland tejp är såklart gaffatejpen, men för mig ligger svart eltejp på en mycket bra andraplacering. Båda sorterna känns som lyxtejp även om sistnämnda är bra mycket billigare. Jag har alltid minst två rullar svart eltejp hemma. Den är väldigt mångsidig och har en schysst finish som gör att den funkar på det mesta.

Nyligen glömde en hantverkare en riktigt stor rulle gaffa hemma hos oss. Vilken jackpot! En sådan har jag aldrig ägt. Den måste kosta minst två hundra spänn. Det var lite som att hitta den gyllene graalen. Jag snodde snabbt åt mig den och gömde den på ett säkert ställe.

Även vanlig maskeringstejp kan charma mig. Min sambo brukar alltid klaga för att jag använder så jävla mycket när jag ska måla något. Jag gör nog av med dubbelt så mycket som en vanlig person. För några år sedan hittade jag en variant som är dyrare och bättre än den vanliga beigefärgade. Det är en blå historia som inte klibbar lika mycket. Väldigt trevlig.

Kontorstejp då? Jag avskyr dom smala transparenta som finns på marknaden. Den bästa sorten är den som har ett mjölkaktigt utseende och är lite mer flexibel. Väldigt bra och tålig att jobba med. Det gäller att se upp med kontorstejpen för det är väldigt lätt att köpa fel sort. Största misstaget är att köpa den som finns i mataffärer. Det är oftast sämsta tänkbara fultejp som kladdar och går sönder bara man tittar på den. Inget man blir lycklig av.

Det finns faktiskt en tejp som slår gaffatejpen nu när jag tänker på det. Det är en svart filttejp som används bl.a. inom armén. En ruskigt sexig tejp som gör att det börjar vattnas i munnen. Den är extremt lättjobbad, har god häftförmåga utan att klibba, samt går i många fall att återanvända. Tyvärr är den svår att få tag på. Jag måste nog kitta upp lite. Man kan aldrig ha för mycket tejp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar