söndag 26 april 2015

Årets första Field Target-tävling i Mörrum

Så var då Field Target-året äntligen igång. Vi anlände till Mörrum dagen innan tävlingen och inrättade oss snabbt i klubbstugan. Efter lite korvgrillning och några folköl var det sängdags. Kan väl inte påstå att jag fick världens bästa sömn, men det var bättre än sist. Jag var bättre förberedd den här gången med bland annat kudde och lite fler filtar. Dagen därpå var jag uppe med tuppen bara för att Lasse bestämt sig för att sätta klockan på 6:15. Galenskap. Nåväl, det blev gott om tid till frukost och lite tjöt, så jag ska inte klaga. Klockan 08:00 började inskjutningen och jag ägnade väl en sisådär 40 minuter åt detta.

09:00 – tävlingsdags!

Banan bestod av 50 mål uppdelat på 25 stationer. Jag hade egentligen tänkt att tävla i två klasser, men eftersom det tog många timmar att gå en runda hade tävlingsledningen redan på förhand bestämt att varje deltagare endast fick skjuta i en klass. Jag var ganska mör efter min vända, så det var utan tvekan ett välgrundat beslut.

Hur gick det då?

Jag fällde 37 av 50 mål. Fyra av de tretton tretton bommarna sved som fan. Två stående på relativt nära håll, ett knästående som egentligen inte borde ställt till med några problem, samt ett 40 millimetersmål cirka 30 meter bort som man bara måste fälla. I övrigt har jag väl inte så mycket att klaga på. Även om jag hade satt de där målen som grämde mig hade det inte räckt till guld för jag hade då fortfarande haft två träffar för lite för att få till en särskjutning. Det var för övrigt väldigt gynnsamma väderförhållanden med mycket lite vind, så många skyttar gjorde väldigt bra ifrån sig under lördagen.

Nu blir det till att försöka klämma in lite mer träning innan det är dags för Onsalas tävling den tionde maj. Egentligen borde jag se över bössan och trycka i en ny fjäder, men det vette tusan om det hinns med.

> Resultat 

Foto Lasse Laursen.



En bit plåt fick följa med hem till Göteborg.

In action. Foto Lasse Laursen, Onsala luftgevärsklubb.

Gruppen jag gick med. Debutanten till vänster imponerade.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar