måndag 27 april 2015

Kikartrubbel

Hade tänkt skicka tillbaka mitt Falcon T50 idag men bestämde mig för att pilla vidare lite granna. Såg till att siktet var optiskt centrerat och nollade det sedan med No Limit-fästena från FX. Såg även till att sätta dit Rowan-ratten så försiktigt jag kunde för då verkar höjdratten få distinktare klick. Bössan sköt typ hål i hål på mina 14 meter hemma så allt var frid och fröjd. Testade även att ratta fram och tillbaka för att sedan återgå till 14-metersläget och det fungerade det också. Ingen träfflägesförändring.

Efter "gubbes" bana anade jag oråd eftersom inget stämde, så jag bestämde mig för att även göra ett temperaturtest. Sagt och gjort, ställde ut bössan på min terrass (10 grader utomhus) och lät den stå där en halvtimma. Tog sedan in den igen (20 grader inomhus) och sköt direkt fem skott. Det var ingen som helst skillnad på träffbilden på mina 14 meter.

So far so good ...

Kom också på att om jag nollar siktet optiskt på 14 meter hemma så blir det i princip optimalt enligt ChairGuns "optimum zero range" som ligger på cirka 35 meter med min setup! Eller, jag tror det i alla fall. Ska utvärderas i Skepplanda framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar