lördag 18 januari 2020

Momentnyckel Wheeler F.A.T. Wrench

Suktat ganska länge efter en momentnyckel, så tillslut beslöt jag mig för att slå till på en Wheeler F.A.T. Wrench. Det dröjde ganska länge innan paketet damp ner i brevlådan, så jag surnade till lite och drog iväg ett mail till jakt.se. Enligt dem hade de den inte i lager vid beställningstillfället, fast jag är säker på att det stod "i lager" när jag tryckte på beställningsknappen. Nåväl, nu är det glömt.

Man kan såklart dra åt skruvar lite lagom hårt istället för att gå och köpa en momentnyckel, men alla tillverkare av rang anger vilket moment som bör användas på deras produkter. Det finns flera födelar med att följa angivelserna, man slipper ha sönder prylarna på grund av att man drar åt för hårt och chansen att vapnet presterar bättre är större. För att ta ett exempel så vet alla som någon gång monterat av och på en stock att det kan hända saker med träffläget beroende på hur hårt eller löst stockskruvarna dras. Kort sagt, en momentnyckel är en väldigt vettig investering.

Själva handhavandet är enkelt. Dra ner bottenplattan och skruva med- eller motsols för att justera momentet, samtidigt läser man av den lilla stapeln på sidan av nyckeln för att se till att man hamnar på önskat värde. Kalibreringen är inte superexakt, men eftersom nyckeln inte ska användas till att skruva ihop armbandsur så spelar det ingen roll. Det är viktigt att komma ihåg att ”slacka” fjädern i nyckeln när man är klar, blir den liggandes uppspänd under en längre tid så kommer värdena inte stämma. Möjligtvis kan man lämna in nyckeln och kalibrera om den, men det låter jag vara osagt.

F.A.T. Wrenchen mäter i in-lbs istället för Nm som vi är mer vana vid i Sverige. Jag har dock inte behövt konvertera värdena då Howa, Leupold och Warne anger sina värden i just in-lbs. Stockskruvarna drogs till 52.5 in-lbs, railen till 25 in-lbs och ringarna till 20 in-lbs. Förutom att jag nu kommer sova bättre om nätterna hoppas jag kunna se en liten förbättring på banan. Vi får se. Snart ska även Rugern få sig en genomgång.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar