lördag 12 mars 2011

Black Swan med Natalie Portman

Darren Aronofsky har gjort det igen. Senaste rullen jag såg från denne duktige regissör var The Wrestler och den var ju helt magnifik. Jag gillade Mickey Rourke även innan, men i The Wrestler visade han upp en ny sida av sitt skådespeleri.

Om man ska sammanfatta Black Swan i en enda mening så handlar den om en balettdansös som får huvudrollen i den klassiska baletten Svansjön och ska dansa både den svarta och den vita svanen.

Jag vill inte berätta för mycket om Black Swan för det är mest känslan i filmen som gör den så bra. Natalie Portman gör en väldigt fin rollprestation och fixar dansscenerna utan några som helst problem. Dessutom är hon smalare än någonsin (hur nu det är möjligt) vilket gör det hela ännu trovärdigare. En kul detalj är att den franske skådisen Vincent Cassel måste gått en lång engelskakurs för jag blev jäkligt impad av att han nästan lyckats få bort sin brytning.

Sammanfattningsvis ännu en rulle som jag hade låga förväntningar på och som lyckades ge mig en riktigt trevlig filmkväll. Fyra av fem svanar ger jag den i betyg (måhända fyra svaga svanar, men ändå). Om man vill se något annat från Darren Aronofsky så kan jag rekommendera Requiem for a Dream, men då får ni vara beredda på att må dåligt i en vecka efteråt, så intensiv är den.

> Black Swan (youtube-trailer)

Andra filmer Eldstorm nyligen sett:
> The Social Network (länk till Eldstorm)
> Monsters (länk till Eldstorm)
> The Fighter (länk till Eldstorm)

2 kommentarer:

  1. En skön blandning av flugan light och valfri erotisk fantasi. Like it a lot!

    SvaraRadera
  2. Haha mycket bra summering!

    SvaraRadera