onsdag 9 mars 2011

The Social Network – filmen om Facebook

Jaha, då har man sett The Social Network – filmen om facebook. Snacka om att ha låga förväntningar. Jag menar hur kul verkar det upplägget egentligen? Finniga grabbar som dricker Jolt Cola framför datorn? Facebook i sig är såklart en framgångssaga utan dess like, men för mig kändes det som att dom ville tjäna ännu mer pengar genom att göra en film. Vad är nästa steg liksom? Böcker, muggar, T-shirts och Happy Meals? Nåväl, jag tänkte att detta är väl en sån där måste-se-film-annars-är-man-helt-off, så i brist på annat fick det bli den (David Fincher har regisserat och det bidrog också lite till att jag ville se den).

Plot: Ett gäng Harvard-nerdar som älskar att koda slår sig ihop och skapar den fetaste communityn som världen någonsin skådat. Dessutom blir dom rika på kuppen. Svinigt rika. Dom stöter på patrull i form av lite rättsliga problem men deras ekonomiska framtid är tryggad.  

Man ska alltid ha låga förväntningar när man ser en film, det blir så mycket bättre då. Helst ska man inte se trailern eller läsa något om filmen heller. Fullständigt neutral inställning, då blir det som bäst. Men det är inte lätt i dessa tider då trailers mm sprutas ut i allehanda kanaler långt innan filmerna släpps.

Om man som jag har en liten nerd i sig så är filmen sevärd. Men att ge The Social Network mer än tre av fem stjärnor hade varit fel. Det är den inte värd. Det mest bestående minnet av filmen är fy fan vad pengar dom tjänade! Har du inget bättre för dig så tycker jag att du kan se den. Om inte annat för att få lite bakgrundsinfo om världens hetaste site.

> The Social Network (youtube-trailer)

Andra filmer Eldstorm nyligen sett:
> Monsters (länk till Eldstorm)
> The Fighter (länk till Eldstorm)

4 kommentarer:

  1. Tyckte det var en fyra... Men så är man en kodare å andra sidan...

    SvaraRadera
  2. Börjar man kasta ut fyror åt höger och vänster så går det snart åt helvete. Trea kändes rätt för mig. Helt okej film men inte mer än så. ;)

    //dano

    SvaraRadera
  3. Bara kodar-tävlingen ger den en fyra :)

    SvaraRadera
  4. Jag VISSTE att du skulle gå loss på det. Tänkte på dig när jag såg den scenen. :D

    SvaraRadera