onsdag 9 mars 2011

Bygga högtalare

Under en längre tid har jag varit sjukt sugen på att bygga egna högtalare. Om man ska ge sig på två- eller trevägslösningar så blir det lurigt. Delningsfilter ska konstrueras och den nivån ligger jag definitivt inte på.

Mestadels har jag funderat på hur man skulle kunna bygga något som innefattar bredbandselement. Med den typen av element så slipper man delningsfilter vilket innebär att man i princip bara ska fixa ett element och en låda som matchar volymmässigt. M.a.o. inga större problem rent hantverksmässigt. Fast en barnlek är det ju inte, det ska ju se riktigt bra ut också såklart.

Just nu går jag runt och drömmer om att tillverka ett par högtalare enligt open baffle-principen. Det innebär att högtalarna inte har någon låda utan att själva elementen är monterade på en stående skiva. Det finns många fördelar med detta för hemmafixaren eftersom det är väldigt enkelt att snickra ihop på egen hand, dock måste man vara noggrann när man letar element för det måste matcha principen annars blir basen obefintlig. Som tur är finns det en uppsjö med trådar om ämnet så det löser sig nog.

Det ultimata hade varit en 15-tums bas driven av en subwooferförstärkare parat med något lyxigt bredbandselement från vifa. Hm, detta förblir nog en dröm ett tag till. Har annat för mig just nu och dessutom hörde jag att plånboken gnällde lite också ...

P.S. Såna här inlägg gör att man får lika många hits som blondinbella. NOT! D.S.

> Bild på högtalare byggd enligt open baffle-principen (extern länk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar