fredag 11 mars 2011

Jävla skit jag är religiös


Är otroligt missnöjd med mig själv just nu. Hade aldrig i mina vildaste fantasier kunnat föreställa mig att det skulle gå såhär långt. Jag har gjort en självanalys och visst verkar det som att jag har trillat dit. Fan också. Jag som gått ur kyrkan och alltid sett mig själv som öppensinnad och ifrågasättande (det där lät jävligt pretto).  

Hur som helst här kommer analysen:

"Föreställningar om en eller en eller flera gudar, transcendenta själar eller andra övernaturliga fenomen"
Övernaturligt fenomen: Perfekt ljudåtergivning (vilket är ouppnåeligt).

"Gudarna ses ofta som skapare och som oändligt höjda över det jordiska. Religion kan även röra sig om motsvarande föreställningar om en högsta andlig verklighet eller yttersta sanning, med eller utan gudar." 
Yttersta sanning: Den finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

"Andetro, förfäderstro och övertygelsen om en magisk verklighet är också uttryck för religion. Religioner förutsätter ofta existensen av en själ som lever vidare efter kroppens död."
Övertygelsen om en magisk verklighet: Att man kan ha så bra ljud att det känns som att musikerna står och spelar live i vardagsrummet (även det ouppnåeligt).

"Riter och traditioner hör till religionens kännemärken."
Riter och traditioner: Se till att ha knäpptyst omgivning. Sätta sig bekvämt tillrätta (i sweet spot). Slå på stereon och sätta på en låt. Blunda och luta sig tillbaka.

"Myter hör till religionens kännemärken."
Myter: Det finns tusentals myter i Hi-fi-världen. Mängder med idiotåtgärder som sägs ha en positiv inverkan på ljudet. Ha inte kablarna direkt mot golvet. Låt CD-spelaren stå på en spik. Slipa kanterna på CD-skivorna. Avmagnetisera CD- och vinylskivor. Och så vidare ...

"Religioner kan ses som olika svar på frågor om livets mening och mål och om moraliska krav och plikter mot medmänniskorna."
Svar på frågor om livets mening: Att ha en perfekt anläggning.

För min del är det check på samtliga punkter. Mer eller mindre. Och inte blir det bättre av att jag försöker pracka på Hi-fi-guden på min omgivning så fort jag får chansen.

Nej, lika bra att inse att jag är torsk. Nu är det dags att börja planera ett attentat. Dom har sjukt kasst PA-system i Willys-butiken – skrikigt ljud vilket kan bero på högtalarna eller illa vald kringutrustning. Eller både och! Hemska tanke! Ska nog smyga dit nattetid och och installera några tweaks. Eller ska jag byta ut hela systemet? Sätta dit några absorbenter kanske?

Äh, jag bränner ner hela skiten istället. Hi-fi Akbar! Död åt dom otrogna hundarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar