tisdag 29 mars 2011

Nu jävlar ska det byggas

Har länge gått och funderat på att bygga egna högtalare. Igår fick jag äntligen tummen ur och började skissa och tänka lite. Fast ärligt talat så har jag både medvetet och omedvetet tänkt på detta ett bra tag, jag är ju smått sjuk i huvudet när det kommer till hi-fi. Brukar ju dessutom skryta om min femma i träslöjd också så wtf, dags att få vaklar i händerna!

Nåväl, med färska ritningar drog jag till Bauhaus och kittade upp med 19-mm MDF (som maskinsågades på plats), trälim, träskruv, borr, lödtenn, latexfog, avloppsrör(!), skruvtvingar och lite annat smått och gott. Jag tänkte köpa på mig lite annat nödvändigt från hifikit.se imorgon.

Det kommer att bli en udda fågel när det är färdigt, den saken är säker. Här kommer dagens byggbilder:

Steg ett är att limma ihop allt utom bakstycket.

Gäller att köra med skruvtvingar så limmet fäster.

Fan, Bauhaus sågade lite fel. Blir till att slipa sen.


Man tager vad man haver för att lägga i press.

Avloppsrör 29 kr. Kommer agera basreflexport (moddad).

Lite finjustering ... :)

Början till sluten låda i lådan. Här ska två av elementen sitta.

Lite extra lim. Ska även lägga latexfog i alla skarvar sen.


Det var dagens arbete.

3 kommentarer:

  1. Shit vad ball, du får hjälpa mig med mina in-wall sen.

    Nu fick du äntligen användning av vikterna också!

    SvaraRadera
  2. Haha kan jag inte få känna mig lite manlig iallafall? :)

    Självklart hjälper jag dig sen, det vet du!

    SvaraRadera
  3. Herrejävlar vad seriöst. Men är jag förvånad? Nä. Ser fram emot att se hur det blir!

    SvaraRadera